Etusivu Tietoa hakijalle Usein kysyttyä

Usein kysyttyä

Kuka voi hakea tuettua lomaa?

Voit hakea tuettua lomaa, jos asut Suomessa vakituisesti ja sinulla on taloudellisia, terveydellisiä ja sosiaalisia haasteita. Lomat myönnetään eniten tukea tarvitseville pienituloisille hakijoille.

Miten haen tuettua lomaa?

Voit hakea lomaa täyttämällä sähköisen lomahakemuksen verkkosivuillamme tai lähettämällä paperisen hakemuksen postitse. Hae lomaa viimeistään kolme kuukautta ennen loman alkua.

Voinko hakea lomaa perheen tai ystävän kanssa?

Kyllä. Jos haet lomaa samassa taloudessa asuvien perheenjäsenten kanssa, täyttäkää yhteinen hakemus. Jos haet lomaa eri taloudessa asuvan ystävän tai kumppanin kanssa, molempien tulee täyttää oma hakemus.

Mitä tuettu loma sisältää?

Tuettu loma kestää viisi vuorokautta. Lomaan kuuluu täysihoito (aamiainen, lounas, päivällinen ja lapsiperhelomilla myös iltapala). Perhelomilla majoitutaan perhekoon mukaisessa huoneessa. Muilla lomilla majoitutaan jaetussa kahden hengen huoneessa. Lomaan sisältyy monipuolinen lomaohjelma.

Paljonko loma maksaa?

Loman omavastuuosuus on 125 € kaikilta 17 vuotta täyttäneiltä. Alle 17-vuotiaat lapset lomailevat maksutta. Lomalainen vastaa itse matkakuluista lomakohteeseen.

Kuinka usein voin saada tuetun loman?

Tuetun loman voi saada korkeintaan kolmen vuoden välein ja enintään kolme kertaa kymmenen vuoden aikana.

Milloin saan tiedon loman myöntämisestä?

Lähetämme kutsut loman saaneille noin kaksi kuukautta ennen loman alkua sähköpostitse tai postitse. Huomioithan, että emme ilmoita kielteisistä päätöksistä. Mikäli hakemaasi lomaan on alle 2 kuukautta, etkä ole saanut kutsua lomalle, emme ole pystyneet myöntämään sinulle lomaa. Mahdollisuuksien mukaan tarjoamme peruutuspaikkoja. Voit varmistaa asian olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten voin tehdä muutoksia aiemmin lähettämääni hakemukseen? 

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Uuden lomahakemuksen sijaan soita meille tai laita sähköpostia, niin päivitämme tietosi. 

 Voinko perua tai siirtää lomani?

Jos et voi osallistua lomalle, ilmoita peruutuksesta mahdollisimman pian asiakaspalveluumme. Palautamme omavastuuosuuden, jos perut loman viimeistään neljä viikkoa ennen loman alkamista tai pakottavan esteen vuoksi.

Myönnettyä lomaa ei voi siirtää toiseen ajankohtaan. Jos haluat hakea toiselle lomalle samana vuonna, sinun ei tarvitse täyttää uutta hakemusta, vaan voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.  

Mitä hakemuksessa tulee huomioida, jos haen vertaislomalle? 

Muista kertoa hakemuksessa, että kuulut loman kohderyhmään. Sinun ei tarvitse olla minkään järjestön jäsen.

Voinko ottaa lemmikin mukaan lomalle?

Sinun tulee sopia lemmikkien mukaan ottamisesta lomakohteen kanssa.

Mistä saan lisätietoa tai apua hakemuksen täyttämiseen?

Asiakaspalvelumme auttaa mielellään kaikissa kysymyksissä. Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse info@lomajaterveys.fi tai puhelimitse 010 2193 460 (arkisin klo 9–13).