
Vanliga frågor
Vem kan ansöka om en semester?
Du kan ansöka om semester om du bor permanent i Finland och du inte har möjlighet att semestra på något annat sätt. Trots våra namn behöver du inte bo på landsbygden för att ansöka om semester. Vi ordar semester på alla. Du kan ansöka ensam eller tillsammans med en vän eller familjen. Motivera ansökan väl.
Hur ansöker jag om en semester?
Ansökningstiderna för semester upphör 3 månader innan semesterns begynnelsedag. Fyll i den elektroniska ansökan på vår webbplats eller skicka en ansökan i pappersformat. Du kan också beställa en ansökningsblankett i pappersformat och en semesterbroschyr via vår telefontjänst.
Kan jag ansöka om semester tillsammans med familjen eller en vän?
Ja. Om du ansöker om semester tillsammans med familjemedlemmar som bor i samma hushåll ska ni fylla i en gemensam ansökan. Om du ansöker om semester tillsammans med en vän eller partner som bor i ett annat hushåll måste båda fylla i varsin ansökan.
Vad ingår i en stödd semester?
En stödd semester varar i fem dygn. Semestern inkluderar helpension (frukost, lunch, middag och på familjesemestrar även kvällsmål). På familjesemestrar bor familjen i rum enligt familjestorlek. På övriga semestrar bor man i delat dubbelrum. Semestern innehåller också ett mångsidigt semesterprogram.
Hur mycket kostar en stödd semester?
Självrisken för semestern är 125 € för alla som fyllt 17 år. Barn under 17 år semestrar gratis. Semesterfiraren ansvarar själv för resekostnaderna till semestermålet.
Hur ofta kan jag få en stödd semester?
En stödd semester kan beviljas högst vart tredje år och som mest tre gånger under en tioårsperiod.
När får jag besked om beviljad stödd semester?
Vi skickar inbjudningar till dem som fått en stödd semester cirka två månader före semesterns början per e-post eller post. Observera att vi inte meddelar om negativa beslut. Om det är mindre än två månader kvar till den semester du ansökt om och du inte har fått någon inbjudan, har vi tyvärr inte kunnat bevilja dig semester. I mån av möjlighet erbjuder vi avbokningsplatser. Du kan kontrollera situationen genom att kontakta vår kundservice.
Hur kan jag göra ändringar i en ansökan som jag redan har skickat in?
Kontakta vår kundservice. I stället för att skicka in en ny semesteransökan kan du ringa oss eller skicka ett e-postmeddelande, så uppdaterar vi dina uppgifter.
Kan jag avboka eller flytta min stödda semester?
Om du inte kan delta i semestern, meddela avbokningen till vår kundservice så snart som möjligt. Vi återbetalar självrisken om du avbokar senast fyra veckor före semesterns början eller på grund av ett tvingande hinder.
En beviljad stödd semester kan inte flyttas till en annan tidpunkt. Om du vill ansöka om en annan semester under samma år behöver du inte fylla i en ny ansökan, utan du kan kontakta vår kundservice.
Vad bör jag beakta i ansökan om jag ansöker till en stöddgruppsemester?
Kom ihåg att i ansökan ange att du hör till semesterns målgrupp. Du behöver inte vara medlem i någon organisation.
Kan jag ta med ett husdjur på semestern?
Du behöver komma överens med semestermålet om att ta med husdjur.
Var kan jag få mer information eller hjälp med att fylla i ansökan?
Vår kundservice hjälper dig gärna med alla frågor. Du kan kontakta oss per e-post på info@lomajaterveys.fi eller per telefon 010 2193 460 (vardagar kl. 9–13).